محل بررسی تکنولوژی های روز دنیا

بروز بمانید
محل بررسی تکنولوژی های روز دنیا
پیام های کوتاه
کلمات کلیدی
بایگانی

Sony VAIO Fit Multi-flip 14A SVF14N13SG

شایان نجاری | پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۳۵ ق.ظ

لپ تاپ سونی وایو فیت مالتی فیلیپ 14A - Sony VAIO Fit Multi-flip 14A SVF14N13SG

مشخصات فیزیکی:ابعاد: 19.9~17.9 × 234.9 × 336.1 میلی‌متر - وزن: 1.96 کیلوگرم
پردازنده مرکزی:Intel Core i3 4005U 1.70 GHz
حافظه RAM:ظرفیت: 4 گیگابایت - نوع: DDR3
حافظه داخلی:ظرفیت: 500 گیگابایت - نوع: هارد دیسک - مشخصات: 5400RPM
پردازنده گرافیکی:Intel HD Graphics 4400 بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا
صفحه نمایش:14 اینچ از نوع TFT LED-backlit LCD با دقت 1366x768 - لمسی
امکانات:فاقد درایو نوری Webcam Backlit Keyboard Card Reader Wi-Fi Ethernet Port HDMI Port
سایر مشخصات:باتری 4 سلولی - Microsoft Windows 8

Sony VAIO Fit multi-flip


یکی از رسته محصولات عجیبی که طی دو سال اخیر معرفی شد و توانست در مدت کوتاهی، رشد بسیاری کند و سهم قابل‌توجهی از بازار لوازم دیجیتالی را نصیب خود نماید، لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر و یا به اصطلاح Convertible می‌باشند. تبدیل‌پذیر در حقیقت لپ‌تاپی با صفحه‌نمایش لمسیست که می‌تواند به کمک یک مکانیسم  سخت‌افزاری، به راحتی و در هر زمانی که کاربر تمایل داشته باشد، به یک تبلت تبدیل شوند. سال 2012، کمپانی سونی اولین نسل از لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر خود را با نام VAIO Duo وارد بازار نمود که از مکانیسم کشویی برای تبدیل شدن به تبلت استفاده می‌کردند. اما در نمایشگاه IFA 2013 که در شهر برلین برگزار شد، سونی نسل جدیدی از تبدیل‌پذیرهای خود را با نام VAIO Fit multi-flip و در چهار سایز 11، 13، 14 و 15 اینچی معرفی و وارد بازار نمود که از مکانیسمی کاملا جدید و خلاقانه برای تبدیل به تبلت استفاده می‌کنند. این دستگاه‌های لوکس برای کاربرانی طراحی شده‌اند که به دنبال لپ‌تاپی باریک و سبک بوده که بتوانند از آن به عنوان یک تبلت نیز استفاده کنند و البته حاضرند بهای زیاد آن را نیز پرداخت کنند! با دیجی کالا در نقد و بررسی Sony VAIO Fit multi-flip همراه شوید.





طراحی و ساخت


سونی برای  تبدیل‌پذیر جدید خود از مکانیسمی خلاقانه و جالب استفاده نموده است. یک نوار مشکی رنگ در وسط قاب پشتی تماما آلومینیومی دستگاه، آن را به دو قسمت تقسیم نموده است. هنگامی که قفل سخت‌افزاری دستگاه را بر روی حالت Release قرار دهید، می‌توانید این قاب را از وسط خم کرده و با فشردن صفحه‌نمایش به جلو، آن را بر روی کیبورد خوابانده و به کمک دو عدد آهنربای قدرتمند، لپ‌تاپ خود را به یک تبلت تبدیل کنید. این مکانیسم کاملا جدید است و پیش‌تر در هیچ لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر دیگری از آن استفاده نشده بود. با وجود اینکه به سونی را برای ایجاد نوآوری در این مکانیسم آفرین می‌گوییم، نمی‌توانیم آن را به راحتی مکانیسم‌های استفاده شده در محصولاتی نظیر Lenovo IdeaPad Yoga و یا ASUS Taichi دانست و احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا به کار با روند تبدیل‌پذیری VAIO Fit multi-flip عادت کنید.


بر خلاف VAIO Duo، سونی در VAIO Fit multi-flip مجبور شده تا برای کاهش وزن دستگاه، بیشتر قسمت‌ها را از پلاستیک بسازد. در حقیقت تنها قاب پشت صفحه‌نمایش و فضای استراحتگاه دست و اطراف کیبورد است که آلومینیومی هستند و بقیه‌ی قسمت‌های دستگاه تماما پلاستیکی می‌باشند. این بدنه‌ی پلاستیکی در کنار ضخامت باریک این لپ‌تاپ‌ها باعث شده، تا استحکام آن کمتر از آلترابوک‌های لوکس دیگر باشد. ضربات ریز ایجاد شده طی جابجایی و مصارف روزمره، آسیبی به بدنه نمی‌رساند ولی فشار به لولاها و یا شاسی دستگاه، باعث ایجاد فرورفتگی و پیچش در آن خواهد شد.





پورت‌ها و اتصالات


پورت‌ها و اتصالات سری VAIO Flip در مدل‌های مختلف، بسته به سایز صفحه‌نمایش، کمی تفاوت دارد. تعدادی پورت USB 3.0، خروجی تصویری HDMI، پورت ترکیبی ورودی و خروجی صوتی و یک کارت‌خوان SD، پای ثابت تمامی مدل‌ها هستند ولی مدل‌های 14 و 15 اینچی، به پورت شبکه‌ی Ethernet نیز مجهز شده‌اند. به علاوه، سونی برای کاربرانی که قصد دارند از VAIO Fit multi-flip، به عنوان یک تبلت استفاده کنند، کلیدهای کم و زیاد کردن صدا را نیز بر روی لبه‌ی پشتی آن قرار داده است.
برای ارتباط بی‌سیم، سونی علاوه بر نسل چهارم بلوتوت و Wi-Fi با استاندارد a/b/g/n، سری VAIO Fit multi-flip را به NFC نیز مجهز کرده تا بتواند کاملا نقش یک تبلت را ایفا نماید. به کمک قابلیت ارتباط بی‌سیم NFC، می‌توانید بین لپ‌تاپ و گوشی هوشمند خود به سرعت به تبادل اطلاعات بپردازید و یا اینکه بلندگوهایی که از تکنولوژی NFC بهره می‌برند را به دستگاه خود متصل کنید.





صفحه‌نمایش و بلندگوها


همان‌طور که در ابتدا گفتیم، سری VAIO Fit multi-flip در چهار مدل 11، 13، 14 و 15 اینچی تولید و روانه‌ی بازار شده‌اند. جدا از سایز صفحه، تمامی مدل‌ها از صفحات نمایش لمسی با تکنولوژی IPS و دقت Full HD استفاده می‌کنند.
کیفیت و غلظت رنگ‌های تولید شده و روشنایی این صفحات عالیست و شما را محو تماشای خود خواهد کرد. به علاوه به لطف بهره‌گیری از تکنولوژی IPS، زوایای دید این صفحات نمایش، چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی تقریبا بی‌نقص می‌باشند.
تنها ایرادی که می‌توان به صفحه‌نمایش VAIO Fit multi-flip گرفت، براق و آینه‌ای بودن خود صفحه و قاب اطراف آن است که باعث می‌شود تا کار کردن با این لپ‌تاپ‌ها در فضاهای خارجی و در زیر تابش نور آفتاب، تقریبا به امری غیرممکن مبدل گردد.
در دو طرف استراحتگاه دست و بر روی لبه‌های سمت چپ و سمت راست، دو بلندگوی استریو تعبیه شده‌اند که به تکنولوژی انحصاری +ClearAudio نیز مجهز شده‌اند. همانند اکثر بلندگوهای آلترابوک و لپ‌تاپ‌های باریک و سبک، این بلندگوها نیز صدای چندان بلندی تولید نمی‌کنند و صدای بیس نیز تقریبا وجود ندارد، ولی شفافیت و کیفیت صدا بسیار خوب است. اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی باشید، احتمالا مجبور خواهید شد تا در نهایت از بلندگوهای خارجی و یا هدفون استفاده کنید.




کیبورد و تاچ پد


بر خلاف فضای استراحتگاه دست و اطراف کیبورد که از جنس آلومینیوم برس خورده ساخته شده‌اند، کیبورد دستگاه کاملا از پلاستیک ساخته شده است. پلاستیک استفاده شده در فضای بین کلیدها، به شدت مستعد جذب چربی دست و اثرانگشت است و به سرعت ظاهری کثیف پیدا خواهد کرد. به علاوه، شاسی کاملا پلاستیکی کیبورد باعث می‌شود تا هنگامی که کلیدها را فشار دهید، فضای اطراف کلید کمی به سمت داخل فرو برود. به علاوه آستانه و عمق کلیدها کم است که باعث کاهش لذت تایپ کردن با VAIO Fit multi-flip می‌شود. متاسفانه کیبورد هیچ‌کدام از مدل‌ها، دارای بخش عددی جداگانه (Numpad) نمی‌باشند که این موضوع حداقل در مدل‌های 14 و 15 اینچی، کمی تاسف برانگیز است.

همانند سایر لپ‌تاپ‌های لوکس و رده بالا، کیبورد VAIO Fit multi-flip نیز به نور پس زمینه مجهز شده است ولی متاسفانه هیچ‌گونه کلید سخت‌افزاری‌ای برای خاموش یا روشن نمودن این قابلیت وجود ندارد و فقط توسط نرم‌افزار مربوطه می‌توان آن را فعال نمود.




در کل، کیبورد سری VAIO Fit multi-flip جزو مزایای آن محسوب نمی‌شود و اگر تایپ کردن جزو کارهای اصلی و روزمره‌ی شماست، این لپ‌تاپ‌ها چندان شما را خشنود نخواهد کرد.
در وسط استراحتگاه فلزی دستگاه، تاچ پد با روکشی مات و کاملا حساس تعبیه شده که از فرمان‌های یک، دو و سه انگشتی پشتیبانی می‌کند. همانند اکثر تاچ پدهای مدرن، کلیدهای مجزا وجود ندارند و کل تاچ پد نقش کلیدهای سمت چپ و راستی را بازی می‌کند. کاربرانی که استفاده از ماوس‌های USB استفاده می‌کنند، می‌توانند با نگاه داشتن کلید Function و فشردن کلید F1، تاچ پد را غیرفعال نمایند.





قلم نوری


سونی، برخی از مدل‌های سری VAIO Fit multi-flip را به قلم‌های هوشمند مجهز کرده است که برای کسانی که می‌خواهند از دستگاه خود به عنوان یک تبلت استفاده کنند، یک لازمه‌ی جانبی بسیار کاربردی و مفید محسوب می‌گردد. این قلم بدنه‌ای تماما آلومینیومی دارد و به لطف طراحی ارگونومیکی که دارد، به راحتی در دست می‌نشیند. قلم ارائه شده همراه این مدل‌ها، از قابلیت لمس شناور پشتیبانی می‌کند و صفحه‌نمایش می‌تواند آن را از فاصله‌ی یک سانتی‌متری تشخیص دهد.
در کل، تجربه‌ی کار کردن با این قلم فوق‌العاده لذت‌بخش است و هنگامی که به کار با آن عادت کنید، می‌توانید کارها و وظایف روزمره‌ی خود را به سرعت انجام دهید. به علاوه این قلم دیجیتالی، یک مزیت بزرگ برای طراحان و گرافیست‌ها محسوب می‌گردد. متاسفانه سونی هیچ‌گونه شیاری جهت نگه‌داری قلم بر روی دستگاه تعبیه نکرده و به همین دلیل، باید دقت زیادی در نگهداری آن به کار ببرید.





عملکرد سخت‌افزاری و باتری


تمامی مدل‌های سری VAIO multi-flip از نسل چهارم پردازنده‌های مرکزی Intel Core با کد Haswel استفاده می‌کنند. سونی برای افزایش میزان شارژدهی باتری این لپ‌تاپ‌ها، مجبور شده تا از پردازنده‌های با ولتاژ پایین استفاده نماید. سری VAIO multi-flip با مدل‌های متعددی وارد بازار شده است که در این مدل‌ها  می‌توان از پردازنده‌های Core i3 و بدون کارت گرافیک مجزا تا مدل‌هایی رده بالا با پردازنده‌های Core i7، کارت‌های گرافیکی مجزای NVIDIA GeForce GT 700M و حافظه‌های SSD، مشاهده نمود. این تنوع مدلی باعث شده تا سری VAIO multi-flip بتواند طیف گسترده‌ای از کاربران را با نیازها و بودجه‌های مختلف پوشش دهد.
اگر کارهای روزمره‌ی شما به کار با نرم‌افزارهای آفیس، مرورگری اینترنت و تماشای ویدیو محدود می‌شود، مدل‌هایی با پردازنده‌ی Core i3 و پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 4400 برای شما کافی خواهد بود ولی اگر از نرم‌افزارهای مهندسی استفاده می‌نمایید، برنامه‌نویسی می‌کنید و یا به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارید، مدل‌های با پردازنده‌های Core i5 و Core i7 برای شما مناسب‌تر خواهند بود. و در نهایت اگر اجرای بازی‌های کامپیوتری و یا ویرایش عکس و ویدئو جزو کارهای روزمره‌ی شماست، مدل‌های با کارت گرافیک مجزا و حافظه‌های SSD، بهترین انتخاب برای شما خواهند بود.



سیستم خنک‌کننده‌ای که تمامی مدل‌های VAIO multi-flip را خنک می‌کند، از یک فن کوچک و مقداری فلز رسانای حرارت تشکیل شده است. این فن در حالت عادی و زمانی که بار محاسباتی خاصی بر روی دستگاه نیست، با سرعت کمی چرخیده و صدای خاصی تولید نمی‌کند. بدنه نیز در این حالت کاملا خنک است. اما اگر پردازنده تحت استرس قرار گیرد، فن خنک‌کننده با سرعت زیادی شروع به چرخیدن می‌کند و صدای نسبتا زیادی تولید می‌نماید و بدنه (به خصوص قسمت‌های بالای کیبورد) کاملا گرم می‌شود که این موضوع ممکن است تا حدی هم آزار دهنده نیز بشود. البته مدل‌های 14 و 15 اینچی، به دلیل فضای بیشتر در اطراف قطعات داخلی، کمتر از مدل‌های 11 و 13 اینچی گرم می‌شوند.




سونی تمامی مدل‌های VAIO multi-flip را به باتری‌های غیرقابل تعویض 4 سلولی لیتیوم-پلیمر مجهز کرده که ظرفیت این باتری با توجه سایز صفحه‌نمایش، تفاوت دارد. شارژدهی باتری نیز بسته به مدل پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی متفاوت است ولی به طور کلی، می‌توانید با این لپ‌تاپ‌ها حدود 5 ساعت مرورگری اینترنت با Wi-Fi نمایید که متاسفانه برای یک دستگاه لوکس و گران‌قیمت، چندان رضایت‌بخش نیست.






جمع‌بندی


اواخر زمستان سال 92، کمپانی سونی اعلام کرد که بخش کامپیوترهای شخصی خود یعنی VAIO که بیش از 17 سال از عمر آن می‌گذرد را به همراه یک هزار کارمند و مدیران آن، به یک کمپانی ژاپنی واگذار خواهد کرد و تمرکز خود را بر روی گوشی موبایل، تبلت و کنسول بازی قرار خواهد داد. پس شاید VAIO multi-flip یکی از آخرین سری لپ‌تاپ‌های ساخت برند سونی باشد. به هر صورت، اگر این‌طور باشید، نمی‌توان آن را پایان شکوهمندی برای سونی دانست. معایب این لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر، با توجه به قیمت بسیار بالایی که دارند، چندان توجیه‌پذیر نیست. کیفیت ساختشان به خوبی دیگر لپ‌تاپ‌های سونی نیست، کیبورد چندان جذابی ندارند، شارژدهی باتری آن‌ها کم است و سیستم خنک‌کننده‌ی جالبی ندارند. به علاوه، مکانیسم تبدیل لپ‌تاپ به تبلت در این محصولات نیاز به کمی تبدیل دارد و نمی‌توان آن را برتر از مکانیسم تبدیل‌پذیرهایی مانند Lenovo ThinkPad Yoga و یا ASUS Taichi دانست. با این حال، از مزایای این لپ‌تاپ‌ها نیز نباید چشم‌پوشی کرد. صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت عالی، استراحتگاه و قاب پشتی آلومینیومی و پشتیبانی از قابلیت NFC، تنها بخشی از مزایای VAIO multi-flip هستند. اگر تصمیم به خرید یکی از مدل‌های VAIO multi-flip گرفته‌اید، مطمئنا از خرید خود پشیمان نخواهید شد ولی بد نیست نگاهی هم به سایر آلترابوک‌ها و تبدیل‌پذیرهای دیگر بیندازید.











مزایا:
قابلیت تغییر بین لپ‌تاپ و تبلت در هر زمان
طراحی زیبا و چشم‌نواز؛ بسیار باریک و سبک
بدنه‌ی آلومینیومی با کیفیت در قاب پشت دستگاه و فضای استراحتگاه دست
صفحه‌نمایش لمسی با دقت Full HD و کیفیت فوق‌العاده
پشتیبانی از قابلیت اتصال بی‌سیم NFC
معایب:
کیفیت ساخت دستگاه می‌توانست بهتر باشد
عملکرد ضعیف کیبورد
سیستم خنک‌کننده‌ی ناکارآمد
شارژدهی ضعیف باتری
  • شایان نجاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی