محل بررسی تکنولوژی های روز دنیا

بروز بمانید
محل بررسی تکنولوژی های روز دنیا
پیام های کوتاه
کلمات کلیدی
بایگانی

برسی HTC nexus 9

amirreza | پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ

مشخصات کلی:ابعاد: 7.9 × 153.7 × 228.2 میلی متر - وزن: 436 گرم
پردازنده:64bit NVIDIA Tegra K1 Dual Denver
حافظه داخلی:حافظه داخلی 32 گیگابایت
صفحه نمایش:صفحه نمایش لمسی از نوع LED-backlit IPS LCD - اندازه 8.9 اینچ - 1536 × 2048 پیکسل - تراکم پیکسلی: 281 پیکسل بر اینچ
امکانات ارتباطی:- قابلیت نصب سیم کارت 3G - 4G - GPRS - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - بلوتوث - NFC - DLNA - GPS - USB
دوربین:8 مگاپیکسل - وب کم 1.6 مگاپیکسل
امکانات:- شتاب سنج ، ژیروسکوپ ، سنجش نور محیط ، مجاورت ، قطب نما
سایر مشخصات:اندروید 5 - کارکرد باتری حداکثر 9.5 ساعت در وبگردی با وای-فای، حداکثر 8.5 ساعت در وبگردی با سیمکارت های نسل چهارم، حداکثر 9.5 ساعت در پخش مداوم ویدیو، حداکثر 30 روز در حالت استندبای در مدل وای-فای، حداکثر 30 روز در حالت استندبای در مدل LTE




نکسوس 9

گوگل مهرماه 93 از تبلت نکسوس 9 رونمایی کرد؛ محصولی که حاصل فکر مهندسی طراحان مشهور HTC است و بازگشتی برای حضور دوباره این شرکت به دنیای تبلت. پس از چند بار تلاش گوگل در تولید تبلت نکسوس و همکاری با سامسونگ و شرکت تایوانی ایسوس، گوگل این بار به سراغ یک شریک تایوانی دیگر رفت و دست به تولید جدیدترین تبلت خود زد. همواره نام نکسوس مترادف است با مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد؛ در ادامه همین رویکرد، نکسوس 9 هم یک تبلت کاملا خاص است. صفحه نمایش عالی، پردازشگر قدرتمند، بلندگوهای استریوی باکیفیت و از همه مهم‌تر، اندروید خالص، آن هم از جدیدترین نسخه‌اش، میزبان بدنه ساخت HTC شده‌ است. باید ببینیم که آیا نکسوس 9 می‌تواند رقیب سرسختی برای سایر تبلت‌های رده بالای بازار باشد یا خیر. در ادامه سعی می‌کنیم با نگاهی دقیق‌تر به این تبلت 9 اینچی، به این سوال مهم پاسخ دهیم. پس با دیجی‌کالا همراه باشید.



طراحی و ساخت

نکسوس 9 همچون نکسوس 7 ساخت ایسوس و نکسوس 10 ساخت سامسونگ، طراحی‌ای مینیمالیستی و ساده دارد. کیفیت ساخت تبلت، مناسب به نظر می‌رسد. بخش پشتی دستگاه با لایه‌ای پلاستیکی، مات و نرم پوشانده شده است. این بافت پلاستیکی در لبه‌های تبلت با قابی فلزی احاطه شده. این ترکیب ویژه و این لبه‌های صاف، در دست گرفتن تبلت و کار با آن را لذت‌بخش می‌کند. 




جذب اثر انگشت بر روی بدنه پلاستیکی تبلت‌ها موضوع جدیدی نیست. نکسوس 9 هم مثل تبلت‌های سونی اکسپریا Z2 و آمازون فایر HDX 8.9 از همین مشکل رنج می‌برد. اینجاست که بدنه فلزی آی‌پد جلوه‌نمایی می‌کند. البته باز هم همه چیز به شیوه استفاده شما از دستگاه بستگی دارد.




حالا بیایید نگاهی به ابعاد و وزن این تبلت بیندازیم. نکسوس 9 ابعادی معادل 7.9 × 153 × 228 میلی‌متر و وزنی برابر با 436 گرم دارد. شاید مقایسه مشخصات ظاهری این تبلت با تبلت‌های 9.7 اینچی آیپد ایر 2 و 8.4 اینچی گلکسی تب S چندان درست نباشد. اما مقایسه کلی این تبلت‌ها خالی از لطف نیست.



وزن نکسوس 9 با کمی اغماض با وزن آیپد ایر 2 برابری می‌کند؛ اما به خاطر داشته باشید که نکسوس 9 کوچک‌تر و ضخیم‌تر از محصول اپل است. در مقایسه با تبلت آمازون فایر HDX 8.9، ضخامت دو تبلت نکسوس و فایر تقریبا با هم برابر هستند؛ اما محصول آمازون سبک‌تر است. 
در نمای روبرویی شاهد وبکم و بلندگوهای استریوی تبلت هستیم. بلندگوهای HTC Boomsound که در جلوی تبلت جا گرفته‌اند، صدای بلند و شفافی را به همراه بیس (Bass) مناسب در اختیار شما قرار می‌دهند. نمای پشتی هم میزبان دوربین اصلی، فلش LED و لوگوی نکسوس است.



کلیدهای پاور (روشن/خاموش) و تنظیم صدا روی لبه سمت راست تعبیه شده‌اند. شیار سیم‌کارت هم روی لبه سمت چپ قرار گرفته. درگاه microUSB و میکروفون را روی لبه پایینی و جک 3.5 میلی‌متری هدفون را هم روی لبه بالایی خواهید یافت. چیدمان این عناصر در کنار ظاهری ساده، نکسوس 9 را به یک تبلت بی‌تکلف و دوست‌داشتنی تبدیل کرده است!

سخت‌افزار و نمایشگر

نکسوس 9 به هیچ عنوان تبلت دست و پا شکسته‌ای نیست. این تبلت مشخصات سخت‌افزاری تراز اولی دارد. این بار خالقان نکسوس به سراغ نسخه 64 بیتی چیپ‌ست «انویدیا تگرا» (NVIDIA Tegra K1) رفته‌اند. پردازشگر دو هسته‌ای «دنور» (Denver) با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی «کپلر  Kepler DX1) «DX1) با 192 هسته‌، این چیپ را همراهی می‌کند. برای این تبلت، 2 گیگابایت رم در نظر گرفته شده است. نتایج مربوط به بنچمارک‌های مختلف برای طرفداران نکسوس 9 بسیار امیدوار کننده است. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از بنچمارک‌های شناخته شده، نکسوس 9 شانه به شانه تبلت تحسین‌شده آیپد ایر 2 حرکت می‌کند. با توجه به سخت‌افزار قدرتمند و سیستم عامل بهینه‌شده اندروید 5، می‌توانید انتظار عملکرد روان و بدون دردسری را از این تبلت داشته باشید.
به سبک و سیاق تبلت‌های نکسوس، در این تبلت هم خبری از شیار microSD نیست؛ به همین خاطر شما باید بین دو گزینه 16 یا 32 گیگابایتی یک مدل را انتخاب کنید. ناگفته نماند که شما دو انتخاب وای-فای و LTE را هم پیش روی خود دارید. در صورتی‌که می‌خواهید به‌آسانی از سرویس اینترنت نسل سوم و چهارم شبکه‌های مخابراتی استفاده کنید، حتما مدل LTE را انتخاب کنید؛ البته در نظر داشته باشید که امکان برقراری تماس تلفنی توسط این تبلت وجود ندارد. از دیگر مشخصات مهم این تبلت می‌توانیم به بلوتوث نسخه 4.1، GPS و NFC اشاره کنیم. 




پس دو تجربه تولید تبلت‌های 10 اینچی و 7 اینچی، این بار گوگل نمایشگر 9 اینچی (یا به طور دقیق‌تر 8.9 اینچی) را برای نکسوس انتخاب کرد. صفحه نمایش نکسوس 9 دارای نسبت تصویر 4:3 است. انتخاب این نسبت تصویر، شکل ظاهری تبلت را به آیپدهای اپل شبیه کرده است. در این تبلت از صفحه‌ «گوریلا گلس 3» (Gorilla Glass 3) استفاده شده. این مساله باعث می‌شود که کمتر نگران خط و خش‌های احتمالی بر روی صفحه تبلت‌تان باشید. نمایشگر نکسوس 9 دارای رزولوشن 1536 × 2048 پیکسل است. این رزولوشن، تراکم پیکسلی 281ppi را به همراه دارد. البته از لحاظ تراکم پیکسلی، برتری ازآن تبلت‌های گلکسی تب S و آمازون فایر HDX 8.9 است؛ با این حال، با یک اختلاف ناچیز، نمایشگر نکسوس 9 تراکم پیکسلی بیشتری از آیپد ایر 2 دارد. در مجموع، رزولوشن، بازتولید رنگ و زاویه دید صفحه نمایش نکسوس 9 بسیار خوب است. شاید مشخصات مربوط به نمایشگر این تبلت در مقایسه با سایر تبلت‌های رده بالا، عادی به نظر برسد؛ اما با قاطعیت می‌توان گفت که صفحه 9 اینچی این تبلت شما را ناامید نخواهد کرد. 

نرم‌افزار

اما می‌رسیم به کلید طلایی شرکت گوگل برای نفوذ به قلب هوادارانش؛ در مورد سیستم عامل دستگاه و اندروید خالص گوگل صحبت می‌کنیم. نکسوس 9 اولین تبلتی است که با اندروید 5 یا همان «لالی‌پاپ» (Lollipop) به بازار راه پیدا کرد. نسخه جدید این سیستم عامل با طراحی موسوم به متریال (Material Design) همراه شده و از لحاظ بصری تجربه متفاوتی را برای‌تان خلق می‌کند. 



در اندروید لالی‌پاپ، اعلان‌ها (یا همان نوتیفیکیشن‌ها) راه خود را به صفحه قفل دستگاه باز کرده‌اند و برای دیدن و حذف آن‌ها دیگر نیازی با باز کردن قفل دستگاه نیست. به طور کلی، اعلا‌ن‌ها در این نسخه از اندروید، هم در صفحه قفل و هم در منوی پایین‌کشیدنی، ساختار ساده‌تر، زیباتر و کاربردی‌تر پیدا کرده‌اند.



تنظیمات سریع دستگاه (Quick Settings) هم با ظاهری جدید و جمع‌ و‌ جور پیش روی چشمان شما قرار می‌گیرد. از لحاظ طراحی، این منو از جنس همان کارت‌های ساده و تختی است که در جای‌جای اندروید 5 و همچنین در اپلیکیشن‌های اختصاصی گوگل دیده می‌شود. با کشیدن انگشت‌تان از بالا به پایین، شما با آخرین اعلان‌های دستگاه مواجه می‌شوید. اگر یک بار دیگر انگشت خود را از بالا به پایین بکشید، منو بازتر شده و گزینه‌های بیشتری از جمله وای-فای، بلوتوث و چراغ قوه را خواهید دید. 



نمادهای جهت‌یابی در پایین نمایشگر، به اشکال هندسی مربع، دایره و مثلث تغییر قیافه داده‌اند. کلید لمسی مربعی، شما را به لیست آخرین اپلیکیشن‌های باز هدایت می‌کند. گوگل، هم نام و هم کارکرد این کلید را اندکی تغییر داده. «آخرین اپلیکیشن‌ها» (Recent Apps) حالا دیگر «منوی بررسی اجمالی» (Overview Menu) خوانده می‌شود؛ در واقع به جای مشاهده لیستی از تصاویر کوچک، شما با مجموعه‌ای از کارت‌ها (تصاویر بزرگ) از اپلیکیشن‌های دستگاه روبرو می‌شوید. در مقایسه با گذشته، مرور و باز و بسته کردن اپلیکیشن‌ها به مراتب آسان‌تر و تعاملی‌تر شده است. 

باتری

همان‌گونه که در بخش طراحی اشاره کردیم، نکسوس 9 در مقایسه با سایر تبلت‌های رده بالای بازار، ضخامت بیشتری دارد. همین مساله به سازندگان این تبلت اجازه داده تا باتری پرظرفیت‌تری را درون بدنه دستگاه جاسازی کنند. شرکت گوگل ادعا کرده که باتری 6700 میلی آمپر-ساعتی این تبلت می‌تواند در کاربری سبک اما مداوم، دستگاه را تا 9 ساعت و نیم سر پا نگه دارد. نتایج تست‌های مختلف، این ادعای گوگل را تایید می‌کند. از لحاظ طول عمر شارژ باتری، نکسوس 9 نسبت به آیپد ایر 2 و گلکسی تب S برتری دارد. با استفاده معمولی و جسته و گریخته از تبلت‌تان، حتی می‌توانید بر روی دو روز شارژدهی باتری هم حساب باز کنید. 


دوربین

به سنت دو سه سال اخیر دنیای تبلت‌ها، نکسوس 9 هم به دو دوربین مجهز شده است: یکی 8 مگاپیکسلی و به عنوان دوربین اصلی و دیگری 1.6 مگاپیکسلی در جلوی تبلت. اما چیزی که بیشتر جلب توجه می‌کند، وجود فلش LED در کنار دوربین برآمده تبلت است. برای استفاده از دوربین، گوگل، اپلیکیشن اختصاصی خود یعنی Camera را به شما پیشنهاد می‌کند. این اپلیکیشن با ظاهری بسیار ساده قابلیت‌هایی مثل Lens Blur، ثبت تصاویر پانوراما و تصاویر 360 درجه را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از گزینه Lens Blur شما می‌توانید پس از عکاسی، نقطه فوکوس تصویر گرفته شده را تغییر دهید. 
دوربین 8 مگاپیکسلی این تبلت به فوکوس خودکار مجهز است. لنزهای هر دو دوربین اصلی و جلویی، نسبت کانونی 2.4 دارند (f/2.4). با دوربین اصلی این تبلت می‌توانید ویدیوهایی با رزولوشن Full HD را ضبط کنید. تصاویر و ویدیوهای گرفته شده توسط این دوربین خوب و رضایت‌بخش هستند. اما در شرایط نوری نامساعد، حتی با وجود فلش LED نباید انتظار تصاویر بی‌نقصی را داشته باشید. در آن سو، دوربین جلویی از عهده ضبط ویدیوهای HD بر‌می‌آید. کیفیت این دوربین هم معمولی است؛ اما به طور کامل نیازتان را در مکالمات ویدیویی برآورده می‌کند.
 





سخن پایانی

گوگل، اپل و آمازون، هر کدام اکوسیستم اختصاصی خود را دارند و سعی می‌کنند در آن اکوسیستم، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار بدهند. تلفن هوشمند نکسوس 6 و تبلت نکسوس 9، دو پرچم‌دار جدید گوگل برای تبلیغ و توسعه پلتفرم گوگل هستند. همان‌طور که اشاره شد، نکسوس 9 با همکاری HTC تولید شده است و در حال حاضر از بهترین‌های بازار به حساب می‌آید. در نکسوس 9 از برخی ویژگی‌های تبلت‎های رده‌ بالای بازار خبری نیست؛ به طور مثال این تبلت حسگر اثر انگشت ندارد؛ یا مانند تبلت‌های آمازون با نرم‌افزار تشخیص اشیا همراه نشده است؛ اما خب، گوگل و HTC محصولی خلق کرده‌اند که به سختی می‌توان به آن ایرادی وارد کرد. با نگاهی موشکافانه به نکسوس 9، ما آن را محصولی با ویژگی‌هایی معمولی یافتیم؛ اما زود قضاوت نکنید؛ گوگل این ویژگی‌های معمولی و ساده را در حد کمال پیاده‌سازی کرده است. 



  • amirreza

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی